Filmowe podsumowanie Mistrzostw Świata w Motocrossie 2015
5 listopada 2015
Najciekawsze momenty hard enduro 2015
7 listopada 2015
Pokaż wszystkie
Złamane dźwignie sprzęgła

klamki motocross

Wywrotki na motocrossie i enduro to codzienność. Złamane dźwignie sprzęgła lub hamulca na kierownicy są bardzo często dokuczliwe, szczególnie, gdy nie mamy na zapas, a w pobliżu nie ma nikogo, kto miałby części pasujące do naszego motocykla! Jest jednak kilka sposobów, by się zabezpieczyć na taką ewentualność i dbać o klamki motocross owe.  Oto one:

1. Do jazdy enduro często stosowane są tzw. handbary, czyli najczęściej aluminiowe osłony zakładane na kierownicę, które osłaniają nie tylko klamki, ale wszystko, co jest zamontowane w okolicy chwytu dłonią (rollgaz, przełączniki, dźwignię ciepłego ssania itp.). Niewątpliwą zaletą handbarów jest niezawodna osłona przed kamieniami, belkami, korzeniami oraz innymi twardymi elementami otoczenia, na które może upaść motocykl.

Wadą taki osłon jest możliwość, że w trakcie jazdy i upadku zablokuje się nam ręka pomiędzy handbarem a kierownicą – dlatego nie stosuje się ich do motocrossu lub cross country.

2. Kolejnym bardzo dobrym, ale zarazem dość kosztownym sposobem, jest zamontowanie tzw. klamek „niełamek”. W zależności od wersji będą się one odginać przód-tył, a droższe wersje także góra-dół. Najlepsze klamki na świecie to Sunline, które pracują w każdej pozycji, a producent daje 5 lat gwarancji. Oczywiście są także najdroższe, ponieważ kosztują ok. 350-400 PLN za sztukę.

W trakcie upadku dźwignia się wygina, a następnie wraca do pierwotnego położenia, a my możemy kontynuować jazdę. Takie rozwiązanie jest szczególnie polecane dla zawodników ścigających się w zawodach.

3. Trzeci sposób jest mniej niezawodny od wyżej opisanych, ale także dość skuteczny, ale ma tę zaletę, że jest darmowy!

Instalujemy klamki, a raczej ich uchwyty, w taki sposób, aby umożliwić im przesuwanie się na kierownicy w przypadku uderzenia. Uzyskujemy ten efekt poprzez niezbyt mocne dokręcanie śrub uchwytów sprzęgła oraz pompy hamulca ręcznego. Klamka powinna mieć możliwość obrócenia się na kierownicy dopiero przy mocniejszym nacisku, tak aby jednocześnie nie ruszała się przy naciskaniu hamulca czy sprzęgła lub jazdy po wertepach.

Oprócz tego uchwyty klamek należy przesunąć ku wewnętrznej stronie kierownicy, by końce klamek nie wystawały poza krańce kierownicy. To spowoduję, że przy upadku na bok, to kierownica pierwsze uderzy w ziemię i mniejsza siła zadziała na dźwignię. Kierownica, jako bardziej masywna jest w stanie wytrzymać wielokrotnie większe obciążenia.

Na koniec kilka praktycznych porad:

a. Zawsze miej przy sobie zapasowe klamki.

b. Nie kupuj takich odlewek, ale zainwestuj w klamki kute – takie jak oryginalne. Są droższe, ale z uwagi na większą elastyczność aluminium prędzej się wygną niż złamią. Poza tym szkoda fatygi na kupowanie i montaż 2-3 tanich klamek, skoro lepiej jest nabyć 1 lepszą.

c. Nie jeździj z połamanymi końcami klamek, szczególnie, gdy są złamane na ostro. Dla zobrazowania sytuacji powiem, że takie motocykl nie przeszedłby przeglądu technicznego przed zawodami z uwagi na ryzyko zranienia kierowcy lub innego zawodnika. Osobiście słyszałem o przypadku, jak uszkodzona klamka zraniła motocyklistę w tętnicę uda, co wymagało natychmiastowej interwencji pogotowia. Każda klamka musi być zakończona kulką!

Mam nadzieję, że kilka powyższych rad pozwoli Wam lepiej przygotować motocykl do treningu lub zawodów.

Klamki, handbary oraz wiele innych znajdziecie w Sklep.MotoX.com.pl.

Partnerzy

facebook youtube