motox
Najlepszego!
31 grudnia 2011
Tytanowe śruby Przygońskiego
31 grudnia 2011
Pokaż wszystkie
akumulatory motocyklowe

Budowa akumulatora bezobsługowego w motocyklu

Rozładowany akumulator motocyklowy będzie dla wielu z nas pierwszym problemem, z którym  będziemy musieli się uporać w nowym sezonie. Jak tego uniknąć i zrobić tak, aby akumulator był sprawny? Poniżej zamieszczamy kilka cennych informacji w temacie akumulatory motocyklowe, ich prawidłowej eksploatacji oraz publikujemy filmy z ich obsługi.

Wiosna prędzej czy później nadejdzie. Wtedy nie pozostanie nic innego, jak zejść do garażu, włożyć kluczyk do stacyjki i … przeżyć pierwsze w sezonie rozczarowanie? Padnięty akumulator motocyklowy będzie dla wielu pierwszym tematem do ogarnięcia w nowym sezonie.

Akumulator (ogólnie każdy), aby sprawnie i długo działał, wymaga umiejętnej i regularnej obsługi okresowej. Podzespół ten wykazuje dużą wrażliwość na wszelkie zaniedbania serwisowe. Przyswojenie sobie podstawowej wiedzy na ten temat umożliwi nawet tym mało obeznanym z elektryką, uniknięcie wielu niepotrzebnych błędów, niestety powszechnych wśród użytkowników pojazdów. W przypadku motocykli problem jest znaczący, ponieważ zimą jednoślady z reguły stoją nieużywane. Ten okres jest dla akumulatora wręcz zabójczy, ponieważ bateria pozostawiona na pastwę losu niszczeje spokojnie w garażu. Wiosną okazuje się, że motocykl nie pali, a ładowanie prostownikiem nie pomaga i czeka nas zakup nowego i pozbycie się pieniędzy, które mogliśmy z przyjemnością wydać na paliwo do naszego rumaka. W celu uniknięcia tej przykrej sytuacji, wystarczy postępować zgodnie z naszymi poradami.

Rodzaje akumulatory motocyklowe:

We współczesnych motocyklach praktycznie stosuje się dwa rodzaje akumulatorów: kwasowe i żelowe. Wszystkie akumulatory kwasowe muszą być regularnie obsługiwane przez kontrolę poziomu i gęstości elektrolitu (nie sugerujmy się napisem na opakowaniu, że mamy do czynienia z akumulatorem bezobsługowym). W przypadku nowego akumulatora, wlewamy elektrolit do odpowiednich otworów w  tzw. celach i szczelnie zamykamy. Warto wyposażyć się w okulary ochronne, które należy zakładać podczas tej czynności – nie ma sensu oszczędzać dziesięciu złotych na bezpieczeństwie (operacja oka będzie nas na pewno więcej kosztowała). Ubytki elektrolitu uzupełniamy tylko i wyłącznie wodą destylowaną. W czasie zimowania warto wymontować akumulator z motocykla i przechowywać go w temperaturze pokojowej, jednak z dala od źródeł otwartego ognia i w pomieszczeniu z dobrą wentylacją. Niska temperatura przyśpiesza proces samorozładowania naszej baterii.

Akumulatory żelowe nie wymagają od użytkownika konserwacji elektrolitu. Są zalewane tylko raz, wieczko jest niedemontowalne, są szczelne i mogą pracować w każdej pozycji. Ich obsługa sprowadza się do okresowego doładowywania i utrzymaniu w czystości

Prawidłowa eksploatacja akumulatory motocyklowe:

Podstawowe zasady prawidłowego użytkowania akumulatorów motocyklowych można ująć w następujących punktach:

* akumulator powinien być zawsze czysty i suchy, ponieważ większość zanieczyszczeń  odznacza się pewnym przewodnictwem elektrycznym. Powoduje to przepływanie tzw. prądów pełzających, które mimo małej gęstości szybko wyładowują ogniwa, płyną bowiem na znacznych powierzchniach. Szczególnie niebezpieczne jest tu pozostawianie minimalnych ilości elektrolitu na zewnątrz ogniw;
* należy dbać o to, aby zaciski biegunowe akumulatora były zawsze czyste i odpowiednio silnie dokręcone;
* w przypadku akumulatorów kwasowych, ubytki elektrolitu muszą być uzupełniane przez dolanie do ogniw pewnej ilości wody destylowanej, trzeba przy tym sprawdzić ciężar właściwy elektrolitu (w akumulatorze w pełni naładowanym powinien wynosić  1,265 G/cm3 przy temperaturze 15 °C);
* nie można dopuścić do rozładowania ogniw poniżej napięcia 1,75 V, gdyż grozi to zasiarczeniem płyt i utratą pojemności elektrycznej;
* napięcia wszystkich ogniw akumulatora powinny być jednakowe; w celu ich wyrównania stosuje się ładowanie akumulatora prądem dwa razy mniejszym od znamionowego okresami 3 do 5 godzin z przerwami 30 do 60 minut;
* jeśli akumulator jest długimi okresami nie używany, zawarty w nim zasób energii elektrycznej zmniejsza  się na skutek procesu samowyładowania, które jest następstwem przemian chemicznych w masie czynnej płyt i zaleca się w takim przypadku okresowe ładowanie akumulatora;

W części drugiej będziecie mogli przeczytać o akumulatory motocyklowe:

Potrzebny sprzęt do eksploatacji akumulatora
Prawidłowe doładowywanie akumulatora
Test napięcia ładowania
Problem znikającego prądu

Akumulatory motocyklowe- film instruktażowy obsługi kwasowego i żelowego:

Bardzo dobrej jakości akumulatory motocyklowe, włoskiej firmy Unibat, znajdziesz na www.SklepMotocyklowy24.pl oraz www.Sklep.MotoX.com.pl.

Źródło: www.motoryslask.pun.pl


Partnerzy

facebook youtube