Właściwy dobór opon enduro motocross to sprawa kluczowa. Amatorzy zwykle chcą używać opon najbardziej uniwersalnych, przeznaczonych na większość nawierzchni i jednocześnie charakteryzujących się maksymalnie wydłużoną żywotnością. Zawodnicy oraz bardziej zaawansowani jeźdźcy preferują opony dopasowane do konkretnych warunków terenowych, pomimo, że trzeba je częściej zmieniać. Poniżej prezentujemy prostą klasyfikację opon, która z pewnością przyda się początkujących adeptom off-roadu.
Piach i błoto
Ten typ opony charakteryzuje się stosunkowo małymi kostkami, które są bardzo szeroko rozstawione. Wówczas opona znacznie łatwiej się oczyszcza podczas obrotu koła. Guma jest twardsza u góry, a boki w miarę miękkie. Twarda guma na zewnątrz oznacza lepsze właściwości związane z wgryzaniem się głęboko w ziemię. To ma znaczenie przy głębokim błocie lub piachu. Chodzi o ty, by opona doszła możliwie głęboko i chwyciła przyczepność na twardszym podłożu. Dzięki miękkim bokom lepiej dopasowuje się do korzeni, kamieni lub innych naturalnych elementów ukrytych głęboko z ziemi. Na bardzo miękkim terenie jeździmy jeździ się na niskim ciśnieniu, ok. 0.5-0.8 atm. Warto przy okazji założyć nawet dwa rimlocki (chwytaki) na tylną felgę.
Typowo piaskowa opona zamiast tradycyjnych kostek posiada cienkie lub grube łopatki.
Teren średni i twardy
To najczęściej kupowane opony, szczególnie ulubione przez amatorów. Dzieję się tak za sprawą szerokiego wachlarza zastosowań terenowych oraz dużej trwałości. To kompromis pomiędzy dobrym samoczyszczeniem z błota i dobrą przyczepnością do twardego terenu. Kostki są w miarę duże i szeroko rozstawione. Posiadanie takiej opony oznacza sporą wygodę, ponieważ nie trzeba jej zmieniać, gdy się jeździ na różnych nawierzchniach. Te opony szczególnie dobrze zachowują się w zakrętach i ubitych koleinach. Zalecane ciśnienie do jazdy w takim terenie, ok. 0.8-1 atm.
Teren twardy
Te opony charakteryzują się miękką mieszanką gumy przez co lepiej dopasowują się do twardych elementów podłoża. Gęsto ułożone kostki mają lepszą styczność w wielu miejscach z podłożem. Bardzo dobrze trzymają się twardych, nawet „betonowych” nawierzchni.
Są też modele przystosowane do jazdy po kamieniach. Wówczas kostki są bardziej masywne, szczególnie szerokie u podstawy. Te opony. Te opony są bardzo żywotne. Można stosować je w motocyklach, które muszą dojechać „asfaltem” do tory. Opony na twardy teren nie gubią kostek! Zalecane ciśnienie 0.9-1.2 atm.
Zima
Opony przeznaczone do jazdy na lodzie oraz zmarzniętej ziemi (często pokrytej śniegiem) wyglądają bardzo charakterystycznie, są najeżone kolcami. Kolce zwykle mają 4-6 mm i są osadzone na wierzchołkach kostek. Dzięki takiej budowie doskonale trzymają się zamarzniętych nawierzchni. Podczas jazdy kolce potrafią wypadać, więc należy uważać w grupie i najlepiej stosować opony renomowanych producentów. Niestety opony są drogie, a ceny zaczynają się od 700 PLN i idą w górę.
W zależności od producenta występuje wiele wariantów opon dopasowanych do szczególnych warunków terenowych. Powyższa klasyfikacja jest mocno uproszczona i ma na celu wskazanie tylko podstawowych różnic.
Szukasz opon i dokładnych opisów, zajrzyj na www.Sklep.MotoX.com.pl lub www.SklepMotocyklowy24.pl.
Przygotował: Luigi Saladini, MotoX.com.pl
Foto: www.transworldmotocross.com