puzio_miniflip
DareDevilFMX w Mistrzostwach Świata
6 grudnia 2011
naprawa motocykla
Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.2
6 grudnia 2011
Pokaż wszystkie
smarowanie łożysk

Smarowanie łożysk, a wcześniej i wyczyszczenie, to powinna być podstawowa umiejętność zawodnika motocrossu i enduro. W żadnych innych motocyklach łożyska tak szybko się nie zużywają, jak w offroadzie. Jak to skutecznie przeprowadzić smarowanie łożysk bez specjalnych przyrządów, pokaże Wam Derek Brush, mechanik zawodnika Josha Hansena #100, z teamu Monster Energy/Pro Circuit/Kawasaki.

Najpierw jednak warto odpowiedzieć sobie na pytanie po co to robimy?

Smarowanie łożysk ma na celu:

– zmniejszenie tarcia tocznego między bieżnią łożyska i elementami tocznymi,

– zmniejszenie zużycia współpracujących części łożyska: elementów tocznych, bieżni, koszyka,

– odprowadzenie nadmiaru ciepła z łożyska,

– ochronę przed korozją,

– odprowadzenie stałych ciał obcych: produktów zużycia trących powierzchni, pyłów atmosferycznych, osadów olejowych itp.

Jak nałożyć smar:

1. Zakładając że nie mamy specjalnego przyrządu, który nawet w USA jest rzadkością w domowych garażach, to nie pozostaje nam nic innego jak cierpliwa praca ręczna, przy której musimy się trochę ubrudzić.

2. Nakładamy trochę smaru na wewnętrzną część dłoni, a drugą ręką mocno przyciskamy łożysko, tak aby wcisnąć jak najwięcej smaru w wewnętrzną część. Proces powtarzamy tak długo, aż smar będzie równomiernie rozprowadzony dookoła pierścienia.

3. Inną metodą jest założenie łożyska na półkę przedniego zawieszenie i dopiero wtedy wciskanie smaru najlepiej kciukiem. Tak samo ja w pierwszej metodzie smar musimy wcisnąć dookoła pierścienie i umieścić go tyle, aż będzie wypływał przez rolki w łożysku.

4. Nadmiar smaru wycieramy, pamiętajmy że smarujemy tylko wnętrze łożyska, a nie np. „trzonek” półek przedniego zawieszenia ponieważ nie jest to powierzchnia robocza. Zbędny smar będzie tylko zbierał kurz i piasek.

Czym smarować łożyska w motocyklu?

Łożyska mogą być smarowane na dwa sposoby smarem plastycznym lub olejem. W tym przypadku wybieramy tę pierwszą opcję. Smary stałe stosowane są w przypadkach, gdy konstrukcja urządzenia nie zapewnia smarowania łożysk, łożyska pracują z niewielkimi prędkościami, nie rozgrzewają się nadmiernie podczas pracy lub gdy konstrukcja węzła łożyskowego jest zamknięta. Smarowanie smarami stałymi wymaga zazwyczaj wypełnienia oprawy z łożyskiem tylko w ilości 30% do 60% całkowitej objętości.

Szeroki wybór chemi motocyklowej, w tym rewelacyjnych środków smarnych znajdziesz na www.Sklep.MotoX.com.pl oraz SklepMotocyklowy24.pl.

Źródło: www.motocross.transworld.net

Partnerzy

facebook youtube