smarowanie łożysk
Jak smarować łożyska motocyklowe -Video
6 grudnia 2011
Zorn wystąpi w Sanok Cup
6 grudnia 2011
Pokaż wszystkie
naprawa motocykla

W pierwszej części tej serii namawialiśmy Was, abyście sami wzięli sprawy w swoje ręce i zmierzyli się z usterkami swojego motocykla.  Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.1 Żeby naprawa motocykla stała się łatwiejsza, przygotowaliśmy drugą część, dotyczącą następujących tematów: silnik gaśnie po uruchomieniu; pracuje nierówno lub z trudem; słabe osiągi na niskich obrotach; słabe osiąg.

Zacznijmy od tego, że warto skompletować zestaw narzędzi, artykuły na ten temat publikowaliśmy już wcześniej – trzeba pogrzebać w sekcji poradnikowej Garaż i sobie przypomnieć. Dobre narzędzia niestety nie należą do najtańszych, ale jeśli wybierzemy markowy produkt, to powinna być to inwestycja na lata. Dodatkowo fachowy zestaw naprawdę może znacząco przyspieszyć pracę, a naprawa motocykla staje się przyjemniejsza.

Naprawa motocykla – klasyfikacja problemów.

Część pierwsza zawiera trzy działy:

I. Brak możliwości rozruchu Silnik nie kręci

II. Rozrusznik kręci lecz silnik stoi

III. Silnik kręci lecz nie daje się uruchomić

 

Część druga będzie zawierała trzy działy:

IV. Silnik gaśnie po uruchomieniu, pracuje nierówno lub z trudem

V. Słabe osiągi na niskich obrotach

VI. Słabe osiągi

 

Część trzecia będzie zawierała trzy działy:


VII. Przegrzewanie się silnika

VIII. Nieprawidłowa praca sprzęgła

IX. Nieprawidłowa praca skrzyni biegów

 

Część czwarta będzie zawierała dwa działy:

X. Niepokojące odgłosy. Prawidłowe rozpoznanie przyczyny hałasu lub choćby jego źródła wymaga bardzo dużej praktyki warsztatowej

XI. Kłopoty z hamulcami

 

IV. Silnik gaśnie po uruchomieniu, pracuje nierówno lub z trudem

1. Ssanie nie otwarte do końca Sprawdzić skok cięgła i wyregulować linkę. Zwrócić uwagę, czy cięgło nie ucieka samoczynnie.
2. Zanieczyszczone paliwo / woda lub brud w gaźniku Oczyścić gaźnik, zbiornik paliwa, zainstalować filtr paliwa
3. Zanieczyszczona magistrala doprowadzająca paliwo do gaźnika Oczyścić kranik, przewody i gaźnik. Warto założyć filtr paliwa.
4. Mocno zanieczyszczony filtr paliwa Wymienić na nowy.
5. Wszystkie przyczyny jak przy zalanym silniku
6. Bardzo zanieczyszczony filtr powietrza powoduje zalewanie świecy Wyczyścić lub wymienić. Czyszcząc sprężonym powietrzem należy wydmuchiwać pył w kierunku, z którego przyleciał.
7. Źle ustawione wolne obroty Wyregulować.
8. Obce powietrze dostaje się do gaźnika Sprawdzić szczelność połączeń gaźnik – głowica, sprawdzić obecność śrub – zaślepek w kolektorach ssących. Gumowe łączniki narażone na działanie wysokiej temperatury, po kilku latach twardnieją i stają się podatne na pęknięcia.
9. Brak synchronizacji gaźników Wyregulować i zsynchronizować gaźniki.
10. Niektóre przyczyny, jak przy braku iskry.


V. Słabe osiągi na niskich obrotach

1. Słaba iskra
  • rozładowany akumulator
Sprawdzić i naładować akumulator.
  • uszkodzona świeca zapłonowa
Wymienić.
  • uszkodzona fajka świecy lub przewód wysokiego napięcia
Wymienić.
  • nie dociśnięta fajka świecy
Sprawdzić, czy zatrzask fajki jest sprawny.
  • zły rodzaj świecy
Sprawdzić w instrukcji i założyć prawidłową.
  • uszkodzony moduł zapłonowy
Wymienić.
  • uszkodzona cewka zapłonowa
Wymienić.
Zanieczyszczone / wypalone styki przerywacza Oczyścić / wymienić. Uszkodzony kondensator wymienić.
2. Nieprawidłowy skład mieszankipaliwowo – powietrznej
  • złe ustawienie śruby regulacyjnej składu mieszanki
Wyregulować gaźnik.
  • zanieczyszczone dysze i kanały gaźnika
Rozebrać i wyczyścić gaźnik.
  • źle ustawiony poziom paliwa w komorze
Wyregulować gaźnik.
  • brak filtra powietrza
Zainstalować.
  • nie oryginalny filtr powietrza
Założyć właściwy filtr.
  • filtr powietrza zanieczyszczony
Oczyścić lub wymienić.
  • zatkany tunel doprowadzający powietrze do filtra
Oczyścić tunel. Często chwyt powietrza do airboxu znajduje się pod kanapą, czyli w miejscu, gdzie chowa się różne potrzebne przedmioty, np. szmatę. Należy więc uważać, aby airbox ich nie połknął.
  • źle założony / nieszczelny filtr powietrza
Poprawić / uszczelnić.
  • pęknięty łącznik filtra z gaźnikiem
Naprawić / wymienić.
  • pęknięty gumowy łącznik gaźnika z głowicą
Wymienić.
  • uszkodzona membrana gaźnika
Wymienić.
  • odkształcona flansza łącząca gaźnik z głowicą
Splanować. Zbyt mocne dociąganie śrub gaźnika powoduje wyginanie się aluminiowego odlewu i powstanie szpary, przez którą zasysane jest obce powietrze.
  • uszkodzona uszczelka flanszy gaźnika
Wymienić.
  • wypięta iglica przepustnicy gaźnika
Zapiąć.
  • zużyta / luźna przepustnica gaźnika
Wymienić .
  • zatkany otwór odpowietrzający zbiornik paliwa
Udrożnić.
3. Za niskie ciśnienie sprężania
  • poluzowana świeca lub uszkodzony gwint
Dociągnąć/ naprawić.
  • poluzowana głowica
Jeśli uszczelka nie jest uszkodzona, dociągnąć.
  • wydmuchana uszczelka głowicy
Wymienić.
  • odkształcona głowica
Splanować głowicę.
  • nieprawidłowy luz zaworowy
Wyregulować zawory.
  • wypalony, krzywy zawór
Wymienić.
  • pęknięte, zapieczone pierścienie
Wymienić.
  • zużyte pierścienie, tłok, cylinder
Wymienić.
  • pęknięta lub za słaba sprężyna zaworowa
Wymienić.
4. Nie działa przyspieszenie zapłonu Wymienić moduł lub naprawić odśrodkowy przyspieszacz.
5. Nie zsynchronizowane gaźniki. Wykonać synchronizację.
6. Zapieczone / trzymające hamulce Wyczyścić, uruchomić elementy układu.
7. W dwusuwach zanieczyszczony / niedrożny układ wydechowy Oczyścić, Najprostszym sposobem jest wypalenie rury i tłumika w ognisku i wysypanie spalonych odpadków.


VI. Słabe osiągi

1. Słaba iskra: Większość przyczyn, jak w przypadku słabej iskry na wolnych obrotach
  • uszkodzona cewka zapłonowa
Wymienić.
2. Nieprawidłowy skład mieszanki paliwowo powietrznej Większość przyczyn, jak w przypadku nieprawidłowego składu mieszanki przy wolnych obrotach,
  • zanieczyszczona dysza główna gaźnika
Przeczyścić gaźnik.
  • zły kaliber dyszy głównej
Wymienić na prawidłową. .
  • zanieczyszczony / niewydolny filtr paliwa
Wymienić.
  • zanieczyszczone przewody paliwa
Oczyścić.
  • przytkany kranik paliwa
Oczyścić.
3. Za niskie ciśnienie sprężania: Wszystkie przyczyny, jak przy za niskim ciśnieniu sprężania przy niskich obrotach.
4. Źle wyregulowany luz linki gazu, co powoduje niepełne otwarcie przepustnicy gaźnika Wyregulować / wymienić linkę.
5. Nadmiar nagaru w komorze sprężania Oczyścić głowicę i denko noka. Najprostszym sposobem oczyszczenia komory sprężania jest dolanie specjalnego rozpuszczalnika do paliwa.
6. Nieodpowiedniej jakości paliwo Opróżnić zbiornik i napełnić odpowiednim paliwem.
7. Zła ciepłota świecy zapłonowej Wymienić świecę na odpowiednią.
8. Ślizgające się sprzęgło
  • zbyt napięta linka regulacyjna
Wyregulować prawidłowo linkę.
  • zużyte tarcze sprzęgła
Wymienić.
  • zbyt miękkie sprężyny
Wymienić.

Czytaj: Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.1

Źródło: www.wbieniec.kis.p.lodz.pl

Partnerzy

facebook youtube