Sample Image
Leatt Brace – opis
27 grudnia 2007
Sample Image
Maddo pobił rekord Guinessa!
5 stycznia 2008
Pokaż wszystkie
zawieszenie tylne motocross

Artykuł skierowany jest do amatorów, jak i ludzi dopiero zaczynających swoja przygodę z motocyklami off-road`owymi. Strojenie zawieszenia to czynność niezwykle ważna. Każdy z nas powinien wiedzieć, że zawieszenie jest indywidualna rzeczą i powinno być pod nas dopasowane. Podajemy kilka cennych rad, jak umilić sobie jazdę poprzez optymalne ustawienie zawieszenie tylne motocross i enduro.

Amortyzator tylny – zawieszenie tylne motocross i enduro:

Warto poświęcić kilkanaście minut na ustawienie sprężyny. Żeby wszystko poszło sprawnie, należy wyjąć amortyzator i poluzować nakrętki od sprężyny. Oto czynności:

1. Stawiamy motocykl na podstawce, by tylne koło nie dotykało do podłoża.
2. Zaznaczamy dwa punkty na krawędzi błotnika oraz na wahaczu lub nakrętce koła.
Zaczynamy robić pomiar. Do tego będzie nam potrzebne metrówka, śrubokręt, kartka papieru, coś do pisania, młotek i jakiś podbijak.
3. Kiedy motocykl stoi na podstawce mierzymy odległość od nakrętki koła (w centralnym punkcie przez nas zaznaczonym kropką) do błotnika (kropka przez nas zaznaczona). Załóżmy, że np. odległość wynosi 70 cm.
4. Zapisujemy ten pomiar na kartce.
5. Opuszczamy nasz motocykl z podstawki (pamiętamy, że ma być zatankowany do pełna).

Po opuszczeniu motocykla z podstawki warto ugiąć kilka razy nasz amortyzator i ponownie zrobić pomiar, jeżeli nasz opad motocykla wynosi:
a). w motocyklach japońskich między 2.5 a 3 cm,
b). KTM między 3.6 a 3.8 cm, to jest dobrze.
Jeżeli różnica wynosi, np. 2 cm, należy odkręcić o jeden lub kilka obrotów tylną sprężynę. Jeżeli jest, np. 4 cm, to wiadomo, że jest za dużo i trzeba podkręcić sprężynę.

6. Kiedy już ustalimy granicę opadu, przechodzimy do następnej czynności, jaką jest pomiar z nami na motocyklu i oczywiście w pełnym ekwipunku. Dobrze jest mieć przy pomiarze osobę do pomocy, która przytrzyma nas na motorze i odczyta wynik. Należy pamiętać, że nie można dotykać nogami do podłoża. Najlepiej postawić nogi na podnóżkach motocykla i usiąść na środku siedzenia.

7. Jeżeli opad motocykla z nami wynosi między 9.5 a 10 cm, to mamy dobrą sprężynę i wszystko jest ustawione prawidłowo.

Problemy – zawieszenie tylne motocross i enduro:

1. Kiedy opad z zawodnikiem wynosi powyżej 10 cm, to mamy za miękką tylną sprężynę.
2. Jeżeli opad z zawodnikiem wynosi poniżej 10 cm, to mamy za twardą sprężynę.
Fabryki motocykli montują sprężyny przewidziane zwykle dla zawodników o przeciętnej wadze między 67 a 80 kg. Jeżeli ważymy więcej lub mniej, a wyżej wymienione pomiary nie odpowiadają prawidłowym wynikom, to warto jest zainwestować w prawidłową sprężynę.

To tyle jeśli chodzi o ustawienia sprężyny w tylnim zawiasie. Teraz przejdźmy do regulacji dobicia i odbicia. Co, jak i gdzie kręcić:

1. Tłumienie dobicia (kompresja COMP) regulujemy na górze amortyzatora.
2. Tłumienie odbicia (powrót REB) regulujemy na dole amortyzatora.
Jeżeli nie wiemy, jak i w którą stronę kręcić, najlepiej ustawić bazę wyjściowa, czyli policzyć wszystkie kliknięcia i ustawić w połowie, zarówno kompresję, jak i dobicie. I od tego zacząć kręcić.

Sample Image Należy pamiętać, że kręcąc nakrętką kompresji w prawo, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, amortyzator będzie twardszy (+ twardziej, – miększej). Powrót (tłumienie odbicia, + twardziej i wolniej będzie wracał, – szybsze wstawanie). Amortyzatory stroi się do naszych indywidualnych potrzeb, predyspozycji i stylu jazdy. Należy pamiętać, że zanim się dopasuje jakieś optimum, należy trochę czasu poświęcić. Amortyzator nie powinien za wolno wstawać ani za szybko, bo będzie nas rzucało na boki. Pamiętajmy, że olej w amortyzatorze pod wpływem pracy nagrzewa się i inaczej będzie pracował w garażu, gdy jest zimny, a inaczej na torze po przejechaniu kilku kółek. Ciężko jest podać wzór, jakie jest najlepsze strojenia, ile klików, ale pamiętajmy, żeby próbować i chcieć.

Uwagi:

1. Może zawieszenie na jednym oleju działa i dwa lata, lecz to co jest w środku przy wymianie przypomina gluty, a nie olej.
2. Olej wymieniać przynajmniej raz w roku.
3. Pamiętajmy, że lepiej dołożyć trochę więcej do oleju czy uszczelniaczy, niż kupić taniej i robić dwa razy.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże wielu z Was zrozumieć jak działa i jak należy regulować zawieszenia w motocyklach cross i enduro. Powodzenia na treningach i w garażu!

Artykuł przygotował:
Sample Image
ul. Mickiewicza 6
05-805 OTRĘBUSY
mobile: 0-501-555-803
tel/fax: (022) 758-56-48
mail: sanchez@sanchez.com.pl
www.sanchez.com.pl

Partnerzy

facebook youtube