seal doctor
Nowości w sklepie INTER-CROSS.pl + GRATISY !!!
19 grudnia 2011
Uwaga Świąteczny konkurs na Facebooku!
20 grudnia 2011
Pokaż wszystkie

Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.3

naprawa motocykli

Jest to już trzeci, a zarazem przedostatni artykuł na temat typowych usterek motocykla oraz ich szybkiej diagnozy. Wcześniejsze artykuły możecie odszukać w tych linkach:  Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.2, Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.1. Tym razem publikujemy informacje na temat przegrzewania się silnika, słabej pracy sprzęgła oraz skrzyni biegów. Poniżej znajdziecie także kilka cennych porad w temacie naprawa motocykli.

Jeśli samodzielnie chcemy się zabrać za naprawę motocykla, musimy pamiętać o kilku kluczowych sprawach. Oczywiście będą nam potrzebne niezbędne narzędzia, o tym pisaliśmy już wcześniej. Do tego najlepiej książka serwisowa, często internet gdzie na forach wiele osób miało podobną przypadłość z motocyklem jak my. Ale co bardzo ważne i o czym nie wspominaliśmy do naprawy, serwisowania motocykla musimy mieć odpowiednie miejsce.

Pamiętajcie, żeby wybierać miejsca przestronne, względnie czyste, dobrze oświetlone, odpowiednio wentylowane, a w zimie najlepiej ogrzewane. Jeśli zadbamy o te punkty praca będzie wielokrotnie przyjemniejsza i po 5 minutach nie odechce się nam „dłubania” przy motocyklu. Jeśli mamy do dyspozycji garaż to najpierw posprzątajmy go, przygotujmy niezbędne narzędzia i zadbajmy o to aby było w nim jak najprzestronniej. Jeśli pracujemy wieczorami, a oświetlenie jest kiepskie zawczasu wymieńmy żarówkę, albo najlepiej poszukajmy lampy jarzeniowej dającej jasne białe światło. Czasami będziemy też potrzebowali innego źródła światła jeśli nie mamy przenośnej lampy typowo serwisowej możemy posłużyć się diodową latarką czołową, która także daje białe światło i nie ogranicza nam rąk. W kolejnej części napiszemy jeszcze więcej podpowiedzi.

Naprawa motocykli – klasyfikacja problemów.

Część pierwsza zawiera trzy działy:

I. Brak możliwości rozruchu Silnik nie kręci

II. Rozrusznik kręci lecz silnik stoi

III. Silnik kręci lecz nie daje się uruchomić

 

Część druga będzie zawierała trzy działy:

IV. Silnik gaśnie po uruchomieniu, pracuje nierówno lub z trudem

V. Słabe osiągi na niskich obrotach

VI. Słabe osiągi

 

Część trzecia zawiera trzy działy:


VII. Przegrzewanie się silnika

VIII. Nieprawidłowa praca sprzęgła

IX. Nieprawidłowa praca skrzyni biegów

 

Część czwarta będzie zawierała dwa działy:

X. Niepokojące odgłosy. Prawidłowe rozpoznanie przyczyny hałasu lub choćby jego źródła wymaga bardzo dużej praktyki warsztatowej

XI. Kłopoty z hamulcami

 

VI. Słabe osiągi

1. Słaba iskra: Większość przyczyn, jak w przypadku słabej iskry na wolnych obrotach
  • uszkodzona cewka zapłonowa
Wymienić.
2. Nieprawidłowy skład mieszanki paliwowo powietrznej Większość przyczyn, jak w przypadku nieprawidłowego składu mieszanki przy wolnych obrotach,
  • zanieczyszczona dysza główna gaźnika
Przeczyścić gaźnik.
  • zły kaliber dyszy głównej
Wymienić na prawidłową. .
  • zanieczyszczony / niewydolny filtr paliwa
Wymienić.
  • zanieczyszczone przewody paliwa
Oczyścić.
  • przytkany kranik paliwa
Oczyścić.
3. Za niskie ciśnienie sprężania: Wszystkie przyczyny, jak przy za niskim ciśnieniu sprężania przy niskich obrotach.
4. Źle wyregulowany luz linki gazu, co powoduje niepełne otwarcie przepustnicy gaźnika Wyregulować / wymienić linkę.
5. Nadmiar nagaru w komorze sprężania Oczyścić głowicę i denko noka. Najprostszym sposobem oczyszczenia komory sprężania jest dolanie specjalnego rozpuszczalnika do paliwa.
6. Nieodpowiedniej jakości paliwo Opróżnić zbiornik i napełnić odpowiednim paliwem.
7. Zła ciepłota świecy zapłonowej Wymienić świecę na odpowiednią.
8. Ślizgające się sprzęgło
  • zbyt napięta linka regulacyjna
Wyregulować prawidłowo linkę.
  • zużyte tarcze sprzęgła
Wymienić.
  • zbyt miękkie sprężyny
Wymienić.


VII. Przegrzewanie się silnika

1. Słaba iskra Większość przyczyn, jak w przypadku słabej iskry na wolnych obrotach,
  • za niski poziom płynu chłodzącego
Uzupełnić płyn chłodzący.
  • wyciek płynu chłodzącego
Sprawdzić połączenia, przewody i chłodnicę, naprawić / wymienić uszkodzone elementy.
  • termostat zablokowany w pozycji zamkniętej
Wymienić.
  • zanieczyszczone przewody płynu chłodzącego
Zdemontować i przeczyścić.
  • zanieczyszczone osadem wnętrze chłodnicy
Wymienić
  • brud w radiatorze chłodnicy
Przedmuchać strumieniem powietrza. Przedmuchiwać „pod prąd”
  • uszkodzona pompa wodna
Naprawić / wymienić.
  • niesprawny wentylator chłodnicy
Sprawdzić / wymienić bezpiecznik, sprawdzić / naprawić instalację elektryczną, sprawdzić/ naprawić wentylator.
  • nagromadzony brud, błoto w żebrach cylindra
Oczyścić silnik.
2. Przyczyny w układzie zapłonowym
  • uszkodzona świeca zapłonowa
Wymienić na nową.
  • nieprawidłowa wartość świecy
Wymienić na prawidłową.
  • uszkodzona cewka zapłonowa
Wymienić.
  • źle ustawiony zapłon
Wyregulować zapłon.
3. Przyczyny w układzie zasilania paliwem
  • zanieczyszczona dysza główna
Przeczyścić gaźnik.
  • zły kaliber dyszy głównej
Wymienić na prawidłową.
  • za niski poziom paliwa w komorze
Wyregulować gaźnik.
  • za uboga mieszanka
Wyregulować gaźnik.
  • zatkane odpowietrzenie zbiornika paliwa
Udrożnić przewód i otwór w zamknięciu zbiornika.
  • uszkodzony lub poluzowany gumowy łącznik gaźnika z głowicą
Uszczelnić / wymienić.
  • odkształcona flansza łącząca gaźnik z głowicą
Splanować flanszę.
  • uszkodzona uszczelka flanszy gaźnika
Wymienić.
  • brak filtra powietrza
Zainstalować filtr
  • filtr powietrza źle założony lub nieszczelny
Zlikwidować dopływ obcego powietrza
4. Przyczyny w układzie smarowania
  • za niski poziom oleju w silniku
Uzupełnić, sprawdzić szczelność obwodu
  • niska jakość oleju silnikowego
Wymienić olej.
  • nieodpowiednia Iepkość oleju silnikowego
Wymienić olej.
  • brak lub za niskie ciśnienie oleju
Sprawdzić / naprawić pompę oleju.
  • brak lub za niskie ciśnienie oleju
Sprawdzić / wymienić panewki wału korbowego.
  • za wysoki poziom oleju w silniku
Skorygować. Przyczyną wzrostu poziomu oleju w silniku może być podwieszony zaworek w komorze pływakowej gaźnika, na skutek czego przy otwartym kraniku paliwo przedostaje się przez kolektor ssący do komory sprężania i stamtąd, przez pierścienie; do skrzyni korbowej. Rozrzedzony olej może być przyczyną poważnej awarii silnika.
5. Blokujące hamulce Rozebrać, przeczyścić układ, nasmarować zacierające się elementy.
6. Nadmiar nagaru w komorze sprężania Oczyścić głowicę i denko tłoka.
7. Bardzo. wysoka temperatura powietrza i trudne warunki drogowe Odpocząć w cieniu


VIII. Nieprawidłowa praca sprzęgła

1. Ślizganie się sprzęgła:
  • zużyte przekładki sprzęgła
Wymienić na nowe.
  • zużyte stalowe tarcze sprzęgła
Wymienić na nowe.
  • sprężyny sprzęgła pęknięte lub zbyt miękkie
Wymienić na nowe.
  • zatarty mechanizm wyciskacza
Rozebrać, oczyścić.
  • zablokowany popychacz sprzęgła
Naprawić/ wymienić:
  • zatarta linka sprzęgła
Oczyścić, nasmarować / wymienić.
  • zbyt mocno naciągnięta linka sprzęgła
Wyregulować.
  • wypracowane powierzchnie prowadzące tarcze w piaście i koszu sprzęgłowym
Wymienić na nowe.
  • zaolejone suche sprzęgło
Zlikwidować przyczynę, odtłuścić tarcze.
  • brak oleju w komorze mokrego sprzęgła
Uzupełnić olej i zlikwidować ewentualny wyciek.
  • luz w zespole kosz
  • docisk
Zlikwidować nieprawidłowy luz.
2. Ciągnięcie sprzęgła:
  • zbyt luźna linka sprzęgła
Wyregulować.
  • zapowietrzony obwód sprzęgłowy
Odpowietrzyć. Zapowietrzcie jest zazwyczaj wynikiem nieszczelności układu, wymaga zatem jej usunięcia.
  • odkształcone tarcze sprzęgłowe
Wymienić.
  • zużyte krawędzie zazębiające tarcz sprzęgłowych
Wymienić.
  • sprężyny sprzęgłowe różnej twardości
Wymienić,
  • zlej jakości, stary lub zbyt gęsty olej
Wymienić.
  • uszkodzony mechanizm wyciskacza
Naprawić/ wymienić.
  • poluzowany docisk sprzęgła
Dociągnąć docisk.

Czytaj także wcześniejsze części dotyczące dotyczące naprawa motocykli:

Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.2

Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.1

 

Źródło: www.wbieniec.kis.p.lodz.pl


I. Brak możliwości rozruchu Silnik nie kręci

1. Wyłącznik zapłonu kierownicy w pozycji „off” Przełączyć na „on”. To, na szczęście, nie awaria a jedynie błąd typowy w pierwszych godzinach eksploatacji.
2. Nie zamknięty boczny stojak Trzeba zamknąć stojak. W większości obecnie produkowanych motocykli jest takie zabezpieczenie. Może się zdarzyć, że, pomimo zamknięcia, zapłon jest nadal odcięty na skutek awarii wyłącznika przy stojaku. Należy go wtedy wymienić (wcześniej przejrzeć przewody zasilające).
3. Spalony bezpiecznik Wymienić. Należy zwrócić uwagę na prawidłową wartość bezpiecznika, zazwyczaj opisaną w puszce. Palenie bezpieczników świadczy o zwarciu w instalacji.
4. Rozładowany akumulator Naładować. Jeśli problem powtarza się po każdej jeździe, należy sprawdzić czy prądnica i regulator są sprawne. Jeśli tak, przyczyna tkwi w samym akumulatorze, który prawdopodobnie stracił pojemność.
5: Odłączony akumulator lub zanieczyszczone klemy Oczyścić klemy i podłączyć akumulator. Ten szczegół jest niezwykle istotny nie tylko dla prawidłowego rozruchu: odłąączenie się akumulatora podczas jazdy może spowodować uszkodzenie koszmarnie drogiego modułu zapłonowego lub alternatora.
6. Prąd nie dociera do rozrusznika Sprawdzić instalację. Zazwyczaj wystarczy skontrolować przewody przy rozruszniku.
7. Zwarcie w instalacji elektrycznej Sprawdzić instalację. Zwarcie powoduje tak duży pobór prądu, że przy naciśnięciu guzika „siadają” kontrolki. To najłatwiejszy sposób określenia przyczyny, pod warunkiem, że akumulator jest sprawny. Słaby akumulator da podobny objaw.
8. Przycisk „start” nie kontaktuje Oczyścić / wymienić.
9. Uszkodzony przekaźnik rozrusznika Sprawdzić przekaźnik. Przekaźnik nie stuknie (nie stuka przy wciskaniu „start”) także przy w/w przyczynach.
10. Uszkodzony rozrusznik(stuka przy wciskaniu „start”) Naprawić rozrusznik. Do naprawy rozrusznika można się zabrać pod warunkiem, że wszystkie w/w przyczyny zostały wyeliminowane lub usunięte.
11. Uszkodzona stacyjka Sprawdzić/ naprawić/ wymienić.
12. Główny przewód masujący poluzowany Oczyścić i umocować. Zdarza się, że po wieloletniej eksploatacji przewód ten należy wymienić, gdyż pomimo pozorów niezniszczalności, potrafi stracić swe właściwości.
13. Silnik zablokowany Diagnoza i naprawa wymaga rozebrania go. Przyczyną może być zatarcie a w konsekwencji ciężkie uszkodzenie głównych zespołów mechanicznych silnika.


II. Rozrusznik kręci lecz silnik stoi

1. Uszkodzone sprzęgiełko lub zębatki rozrusznika Sprawdzić i naprawić/ wymienić.
2. Zbyt mocno napięta linka sprzęgła Wyregulować linkę, w starszych konstrukcjach z nożnym rozrusznikiem napęd na silnik przenoszony jest przez skrzynię biegów i sprzęgło, które przy zbyt mocno napiętej lince może się ślizgać.
3. Spalone/ zużyte tarcze sprzęgła Wymienić. W motocyklach j.w.


III. Silnik kręci lecz nie daje się uruchomić

1. Brak paliwa w gaźnikach:
  • brak paliwa w zbiorniku
Napełnić zbiornik.
  • zakręcony kranik (off)
Otworzyć kranik (on lub res). Niektóre motocykle posiadają dodatkowy kranik, dostępny tylko po demontażu zbiornika. Rzadko, ale zdarza się, że on jest przyczyną.
  • zabrudzony filtr paliwa
Wymienić. Najlepiej nie czekać, tylko wymieniać co sezon.
  • Zabrudzone przewody paliwowe
Zdjąć i przedmuchać. Brud w przewodach świadczy o zanieczyszczonym zbiorniku paliwa. Warto zainstalować filtr.
  • zatkany otwór odpowietrzający w zamknięciu zbiornika paliwa
Udrożnić.
  • sklejony zawór iglicowy w komorze pływakowej
Zdjąć i wyczyścić gaźnik. Sytuacja ta może wystąpić po długim okresie nie używania motocykla.
  • korek powietrzny w zapętlonym przewodzie paliwowym
Przedmuchać. Dotyczy to szczególnie motocykli zabytkowych, z miedzianymi przewodami paliwa zwijanymi w pętle amortyzujące drgania, co chroni przewody przed pękaniem. Przedmuchanie polega na wdmuchnięciu do zbiornika powietrza przy zatopionym pływaku.
  • uszkodzona elektryczna pompka paliwa
Sprawdzić/ naprawić. Praca pompki jest na tyle głośna, że każdy właściciel powinien zauważyć odruchowo jej awarię.
2. Brak iskry na świecy:
  • wyłączona stacyjka
Włączyć zapłon.
  • wyłączone odcięcie zapłonu na kierownicy
Przełączyć na pozycję „on”.
  • rozładowany lub odłączony akumulator
Przeczyścić klemy i podłączyć akumulator.
  • uszkodzona lub zabrudzona świeca
Wyczyścić lub wymienić.
  • uszkodzona fajka świecy
Wymienić.
  • zdjęta lub niedociśnięta fajka świecy
Założyć na miejsce.
  • uszkodzony przewód wysokiego napięcia
Wymienić.
  • zwarcie lub rozłączenie instalacji
Sprawdzić instalację elektryczną.
  • uszkodzona cewka zapłonowa
Sprawdzić/ wymienić.
  • uszkodzony moduł zapłonowy
Sprawdzić/ wymienić.
  • uszkodzony czujnik zapłonowy
Sprawdzić/ wymienić.
  • zamoczona instalacja elektryczna
Osuszyć.
  • nieprawidłowa przerwa na stykach przerywacza
Ustawić przerywacz.
  • wypalone lub brudne styki przerywacza
Wyczyścić/ wymienić przerywacz.
  • pęknięta sprężyna przerywacza
Wymienić.
  • uszkodzony kondensator
Wymienić.
3. Brak lub za niskie ciśnienie sprężania:
  • uszkodzony gwint świecy w głowicy
Naprawić głowicę.
  • poluzowana głowica
Dociągnąć, jeśli uszczelka nie jest uszkodzona. Przykręcenie głowicy wymaga wrycia klucza dynamometrycznego i znajomości sekwencji dociąganych śrub. W przeciwnym wypadku można ją trwale odkształcić.
  • wydmuchana uszczelka głowicy
Wymienić uszczelkę po sprawdzeniu splanowania głowicy. Zanim uszczelka zostanie zupełnie zniszczona, silnik pracuje wydając charakterystyczny ostry świst, szczególnie pyry dodaniu gazu, a pod głowicą można zauważyć ślady sadzy i oleju.
  • odkształcona głowica
Splanować głowicę. Planowanie głowicy powoduje obniżenie jej wysokości tym większe, im bardziej jest zdeformowana. Być może niezbędna będzie korekta za pomocą grubszej uszczelki.
  • za mały lub brak luzu zaworowego
Wyregulować zawory. Z tej przyczyny może dojść do wypalenia gniazd i zaworów,
  • podwieszony zawór
Wyczyścić/ naprawić głowicę. Przyczyną podwieszenia może być np. kawałek nagaru pomiędzy grzybkiem a gniazdem lub zgięty zawór. Zawór może się zgiąć po spotkaniu z tłokiem na skutek przekroczenia bezpiecznych obrotów.
  • pęknięta lub zbyt miękka sprężyna zaworowa
Wymienić sprężynę. Pęknięta sprężyna niemiłosiernie hałasuje (chociaż nie w każdym zakresie obrotów).
  • pęknięte, zapieczone, zużyte pierścienie
Wymienić.
  • uszkodzony lub zużyty zespół tłok – cylinder
Wymienić.
  • w dwusuwach uszkodzone uszczelniacze wału
Wymienić.
4. Zalany silnik:
  • zła procedura uruchamiania, np. duże otwarcie przepustnicy przy włączonym ssaniu.
Większość silników należy uruchamiać bez gazu lub z bardzo niewielkim otwarciem przepustnicy.
  • włączone ssanie przy gorącym silniku
Wyłączyć ssanie i uruchomić pyry maksymalnie otwartej przepustnicy. Dodatkowo można zamknąć kranik paliwa, aby zwiększona dawka powietrza osuszyła komorę sprężania.
  • podwieszony zawór iglicowy pływaka
Zamknąć kranik, popukać w komorę, np. trzonkiem młotka, jeśli paliwo wylewa się na zewnątrz nie pomoże, oczyścić gaźnik. Zdarza się często po dłuższej przerwie w eksploatacji.
  • zużyty zawór iglicowy pływaka
Wymienić iglicę lub cały zawór Jeśli zawór i iglica są metalowe, paliwo wylewa się na zewnątrz można próbować je dotrzeć.
  • utopiony pływak. Paliwo wylewa się na zewnątrz
Naprawić / wymienić pływak. Należy pamiętać, że klejenie pływaka może zwiększyć jego masę, a więc spowoduje podniesienie poziomu paliwa w komorze. Konieczna jest końcowa regulacja.
  • za wysoki poziom paliwa w komorze pływakowej
Ustawić prawidłowy poziom paliwa
5. Inne przyczyny:
  • źle ustawiony rozrząd po ostatnim remoncie
Ustawić rozrząd. Równie rzadki przypadek, ale z życia wzięty, to przestawiony rozrząd na skutek przeskoczenia rozciągniętego łańcucha.
  • zupełnie przestawiony zapłon
Ustawić prawidłowo zapłon.
  • zwietrzała benzyna (po długotrwałym nie użytkowaniu)
Opróżnić zbiornik, napełnić nową benzyną.


IV. Silnik gaśnie po uruchomieniu, pracuje nierówno lub z trudem

1. Ssanie nie otwarte do końca Sprawdzić skok cięgła i wyregulować linkę. Zwrócić uwagę, czy cięgło nie ucieka samoczynnie.
2. Zanieczyszczone paliwo / woda lub brud w gaźniku Oczyścić gaźnik, zbiornik paliwa, zainstalować filtr paliwa
3. Zanieczyszczona magistrala doprowadzająca paliwo do gaźnika Oczyścić kranik, przewody i gaźnik. Warto założyć filtr paliwa.
4. Mocno zanieczyszczony filtr paliwa Wymienić na nowy.
5. Wszystkie przyczyny jak przy zalanym silniku
6. Bardzo zanieczyszczony filtr powietrza powoduje zalewanie świecy Wyczyścić lub wymienić. Czyszcząc sprężonym powietrzem należy wydmuchiwać pył w kierunku, z którego przyleciał.
7. Źle ustawione wolne obroty Wyregulować.
8. Obce powietrze dostaje się do gaźnika Sprawdzić szczelność połączeń gaźnik – głowica, sprawdzić obecność śrub – zaślepek w kolektorach ssących. Gumowe łączniki narażone na działanie wysokiej temperatury, po kilku latach twardnieją i stają się podatne na pęknięcia.
9. Brak synchronizacji gaźników Wyregulować i zsynchronizować gaźniki.
10. Niektóre przyczyny, jak przy braku iskry.


V. Słabe osiągi na niskich obrotach

1. Słaba iskra
  • rozładowany akumulator
Sprawdzić i naładować akumulator.
  • uszkodzona świeca zapłonowa
Wymienić.
  • uszkodzona fajka świecy lub przewód wysokiego napięcia
Wymienić.
  • nie dociśnięta fajka świecy
Sprawdzić, czy zatrzask fajki jest sprawny.
  • zły rodzaj świecy
Sprawdzić w instrukcji i założyć prawidłową.
  • uszkodzony moduł zapłonowy
Wymienić.
  • uszkodzona cewka zapłonowa
Wymienić.
Zanieczyszczone / wypalone styki przerywacza Oczyścić / wymienić. Uszkodzony kondensator wymienić.
2. Nieprawidłowy skład mieszankipaliwowo – powietrznej
  • złe ustawienie śruby regulacyjnej składu mieszanki
Wyregulować gaźnik.
  • zanieczyszczone dysze i kanały gaźnika
Rozebrać i wyczyścić gaźnik.
  • źle ustawiony poziom paliwa w komorze
Wyregulować gaźnik.
  • brak filtra powietrza
Zainstalować.
  • nie oryginalny filtr powietrza
Założyć właściwy filtr.
  • filtr powietrza zanieczyszczony
Oczyścić lub wymienić.
  • zatkany tunel doprowadzający powietrze do filtra
Oczyścić tunel. Często chwyt powietrza do airboxu znajduje się pod kanapą, czyli w miejscu, gdzie chowa się różne potrzebne przedmioty, np. szmatę. Należy więc uważać, aby airbox ich nie połknął.
  • źle założony / nieszczelny filtr powietrza
Poprawić / uszczelnić.
  • pęknięty łącznik filtra z gaźnikiem
Naprawić / wymienić.
  • pęknięty gumowy łącznik gaźnika z głowicą
Wymienić.
  • uszkodzona membrana gaźnika
Wymienić.
  • odkształcona flansza łącząca gaźnik z głowicą
Splanować. Zbyt mocne dociąganie śrub gaźnika powoduje wyginanie się aluminiowego odlewu i powstanie szpary, przez którą zasysane jest obce powietrze.
  • uszkodzona uszczelka flanszy gaźnika
Wymienić.
  • wypięta iglica przepustnicy gaźnika
Zapiąć.
  • zużyta / luźna przepustnica gaźnika
Wymienić .
  • zatkany otwór odpowietrzający zbiornik paliwa
Udrożnić.
3. Za niskie ciśnienie sprężania
  • poluzowana świeca lub uszkodzony gwint
Dociągnąć/ naprawić.
  • poluzowana głowica
Jeśli uszczelka nie jest uszkodzona, dociągnąć.
  • wydmuchana uszczelka głowicy
Wymienić.
  • odkształcona głowica
Splanować głowicę.
  • nieprawidłowy luz zaworowy
Wyregulować zawory.
  • wypalony, krzywy zawór
Wymienić.
  • pęknięte, zapieczone pierścienie
Wymienić.
  • zużyte pierścienie, tłok, cylinder
Wymienić.
  • pęknięta lub za słaba sprężyna zaworowa
Wymienić.
4. Nie działa przyspieszenie zapłonu Wymienić moduł lub naprawić odśrodkowy przyspieszacz.
5. Nie zsynchronizowane gaźniki. Wykonać synchronizację.
6. Zapieczone / trzymające hamulce Wyczyścić, uruchomić elementy układu.
7. W dwusuwach zanieczyszczony / niedrożny układ wydechowy Oczyścić, Najprostszym sposobem jest wypalenie rury i tłumika w ognisku i wysypanie spalonych odpadków.


VI. Słabe osiągi

1. Słaba iskra: Większość przyczyn, jak w przypadku słabej iskry na wolnych obrotach
  • uszkodzona cewka zapłonowa
Wymienić.
2. Nieprawidłowy skład mieszanki paliwowo powietrznej Większość przyczyn, jak w przypadku nieprawidłowego składu mieszanki przy wolnych obrotach,
  • zanieczyszczona dysza główna gaźnika
Przeczyścić gaźnik.
  • zły kaliber dyszy głównej
Wymienić na prawidłową. .
  • zanieczyszczony / niewydolny filtr paliwa
Wymienić.
  • zanieczyszczone przewody paliwa
Oczyścić.
  • przytkany kranik paliwa
Oczyścić.
3. Za niskie ciśnienie sprężania: Wszystkie przyczyny, jak przy za niskim ciśnieniu sprężania przy niskich obrotach.
4. Źle wyregulowany luz linki gazu, co powoduje niepełne otwarcie przepustnicy gaźnika Wyregulować / wymienić linkę.
5. Nadmiar nagaru w komorze sprężania Oczyścić głowicę i denko noka. Najprostszym sposobem oczyszczenia komory sprężania jest dolanie specjalnego rozpuszczalnika do paliwa.
6. Nieodpowiedniej jakości paliwo Opróżnić zbiornik i napełnić odpowiednim paliwem.
7. Zła ciepłota świecy zapłonowej Wymienić świecę na odpowiednią.
8. Ślizgające się sprzęgło
  • zbyt napięta linka regulacyjna
Wyregulować prawidłowo linkę.
  • zużyte tarcze sprzęgła
Wymienić.
  • zbyt miękkie sprężyny
Wymienić.


VII. Przegrzewanie się silnika

1. Słaba iskra Większość przyczyn, jak w przypadku słabej iskry na wolnych obrotach,
  • za niski poziom płynu chłodzącego
Uzupełnić płyn chłodzący.
  • wyciek płynu chłodzącego
Sprawdzić połączenia, przewody i chłodnicę, naprawić / wymienić uszkodzone elementy.
  • termostat zablokowany w pozycji zamkniętej
Wymienić.
  • zanieczyszczone przewody płynu chłodzącego
Zdemontować i przeczyścić.
  • zanieczyszczone osadem wnętrze chłodnicy
Wymienić
  • brud w radiatorze chłodnicy
Przedmuchać strumieniem powietrza. Przedmuchiwać „pod prąd”
  • uszkodzona pompa wodna
Naprawić / wymienić.
  • niesprawny wentylator chłodnicy
Sprawdzić / wymienić bezpiecznik, sprawdzić / naprawić instalację elektryczną, sprawdzić/ naprawić wentylator.
  • nagromadzony brud, błoto w żebrach cylindra
Oczyścić silnik.
2. Przyczyny w układzie zapłonowym
  • uszkodzona świeca zapłonowa
Wymienić na nową.
  • nieprawidłowa wartość świecy
Wymienić na prawidłową.
  • uszkodzona cewka zapłonowa
Wymienić.
  • źle ustawiony zapłon
Wyregulować zapłon.
3. Przyczyny w układzie zasilania paliwem
  • zanieczyszczona dysza główna
Przeczyścić gaźnik.
  • zły kaliber dyszy głównej
Wymienić na prawidłową.
  • za niski poziom paliwa w komorze
Wyregulować gaźnik.
  • za uboga mieszanka
Wyregulować gaźnik.
  • zatkane odpowietrzenie zbiornika paliwa
Udrożnić przewód i otwór w zamknięciu zbiornika.
  • uszkodzony lub poluzowany gumowy łącznik gaźnika z głowicą
Uszczelnić / wymienić.
  • odkształcona flansza łącząca gaźnik z głowicą
Splanować flanszę.
  • uszkodzona uszczelka flanszy gaźnika
Wymienić.
  • brak filtra powietrza
Zainstalować filtr
  • filtr powietrza źle założony lub nieszczelny
Zlikwidować dopływ obcego powietrza
4. Przyczyny w układzie smarowania
  • za niski poziom oleju w silniku
Uzupełnić, sprawdzić szczelność obwodu
  • niska jakość oleju silnikowego
Wymienić olej.
  • nieodpowiednia Iepkość oleju silnikowego
Wymienić olej.
  • brak lub za niskie ciśnienie oleju
Sprawdzić / naprawić pompę oleju.
  • brak lub za niskie ciśnienie oleju
Sprawdzić / wymienić panewki wału korbowego.
  • za wysoki poziom oleju w silniku
Skorygować. Przyczyną wzrostu poziomu oleju w silniku może być podwieszony zaworek w komorze pływakowej gaźnika, na skutek czego przy otwartym kraniku paliwo przedostaje się przez kolektor ssący do komory sprężania i stamtąd, przez pierścienie; do skrzyni korbowej. Rozrzedzony olej może być przyczyną poważnej awarii silnika.
5. Blokujące hamulce Rozebrać, przeczyścić układ, nasmarować zacierające się elementy.
6. Nadmiar nagaru w komorze sprężania Oczyścić głowicę i denko tłoka.
7. Bardzo. wysoka temperatura powietrza i trudne warunki drogowe Odpocząć w cieniu


VIII. Nieprawidłowa praca sprzęgła

1. Ślizganie się sprzęgła:
  • zużyte przekładki sprzęgła
Wymienić na nowe.
  • zużyte stalowe tarcze sprzęgła
Wymienić na nowe.
  • sprężyny sprzęgła pęknięte lub zbyt miękkie
Wymienić na nowe.
  • zatarty mechanizm wyciskacza
Rozebrać, oczyścić.
  • zablokowany popychacz sprzęgła
Naprawić/ wymienić:
  • zatarta linka sprzęgła
Oczyścić, nasmarować / wymienić.
  • zbyt mocno naciągnięta linka sprzęgła
Wyregulować.
  • wypracowane powierzchnie prowadzące tarcze w piaście i koszu sprzęgłowym
Wymienić na nowe.
  • zaolejone suche sprzęgło
Zlikwidować przyczynę, odtłuścić tarcze.
  • brak oleju w komorze mokrego sprzęgła
Uzupełnić olej i zlikwidować ewentualny wyciek.
  • luz w zespole kosz
  • docisk
Zlikwidować nieprawidłowy luz.
2. Ciągnięcie sprzęgła:
  • zbyt luźna linka sprzęgła
Wyregulować.
  • zapowietrzony obwód sprzęgłowy
Odpowietrzyć. Zapowietrzcie jest zazwyczaj wynikiem nieszczelności układu, wymaga zatem jej usunięcia.
  • odkształcone tarcze sprzęgłowe
Wymienić.
  • zużyte krawędzie zazębiające tarcz sprzęgłowych
Wymienić.
  • sprężyny sprzęgłowe różnej twardości
Wymienić,
  • zlej jakości, stary lub zbyt gęsty olej
Wymienić.
  • uszkodzony mechanizm wyciskacza
Naprawić/ wymienić.
  • poluzowany docisk sprzęgła
Dociągnąć docisk.


IX. Nieprawidłowa praca skrzyni biegów

1. trudności z włączeniem biegu:
  • sprzęgło ciągnie
Naprawić sprzęgło.
  • źle wyregulowana dźwignia zmiany biegów
Wyregulować.
  • wodzik w skrzyni zgięty lub zatarty
Naprawić/ wymienić.
  • zakleszczony na wałku tryb biegu
Naprawić/ wymienić.
  • zużyty wałek (lub płyta) sektorowa
Wymienić.
  • inne poważne uszkodzenie wewnętrzne
Większość uszkodzeń skrzyń biegów ma swe źródło w brutalnej eksploatacji skrzyni biegów. Nic zatem dziwnego, że najczęściej uszkodzenia dotyczą 2 i 3 biegu.
2. Wyskakiwanie biegu:
  • źle wyregulowana dźwignia zmiany biegów
Wyregulować.
  • zużyty wodzik biegu
Wymienić.
  • zużyte sprzęgiełko kłowe biegu
Wymienić tryb biegu.
  • wypracowane otwory zazębiające sprzęgiełka kłowego
Wymienić tryb.
  • osłabiona lub pęknięta sprężynazapadki blokującej
Wymienić.
3. Przerzucanie biegu:
  • osłabiona lub pęknięta sprężyna zapadki blokującej
Wymienić.
  • źle wyregulowana dźwignia zmiany biegów
Wyregulować.
  • uszkodzony ogranicznik skoku dźwigni zmiany biegów
Naprawić.


X. Niepokojące odgłosy. Prawidłowe rozpoznanie przyczyny hałasu lub choćby jego źródła wymaga bardzo dużej praktyki warsztatowej.

1. Stukanie dochodzące z komory sprężania:
  • nadmiar nagaru w komorze sprężania
Oczyścić głowicę i denko tłoka.
  • zbyt niska wartość oktanowa benzyny
Opróżnić zbiornik, napełnić odpowiednim paliwem.
  • nieprawidłowa wartość cieplna świecy
Wymienić.
  • zły skład mieszanki paliwowo powietrznej
Wyregulować gaźnik.
  • źle ustawiony zapłon.
Wyregulować.
2. Stukot dochodzący z cylindra:
  • za duży luz cylinder – tłok
Wymienić zużytą część.

  • pęknięte lub zapieczone pierścienie wymienić.
  • skrzywiony korbowód
Naprawić / wymienić.
  • zatarty sworzeń noka
Wymienić uszkodzone elementy.
  • luz na sworzniu tłoka
Wymienić zużyte elementy.
  • luz łożyska korbowego wału
Naprawić / wymienić.
  • wypięte zabezpieczenie sworznia tłokowego
Wymienić uszkodzone elementy.
3. Hałas spod dekla zaworowego
  • za duży luz zaworowy .
Wyregulować zawory
  • pęknięta lub zbyt miękka sprężyna zaworowa
Wymienić.
  • uszkodzone łożyskowanie wałka rozrządu
Wymienić uszkodzone elementy.
  • uszkodzone łożyskowanie dźwigni zaworowych
Wymienić uszkodzone elementy.
4. Inne dźwięki towarzyszące pracy silnika:
  • rozciągnięty łańcuch rozrządu
Wyregulować/ wymienić.
uszkodzone łożyskowanie wału Wymienić uszkodzone elementy.
  • zużyte łożysko kosza sprzęgłowego
Wymienić.
  • zużyte kota rozrządu
Wymienić.
  • zużyty łańcuch sprzęgłowy
Wymienić.
5. Uderzenie lub zgrzyt przy włączaniu pierwszego biegu:
  • sprzęgło ciągnie
Wyregulować.
6. Hałas z przeniesienia napędu:
  • zużyty lub nie smarowany łańcuch napędowy
Wymienić / nasmarować. Łańcuch należy smarować co 300

  • 500 km.
  • zużyte zębatki łańcuchowe
Wymienić. Łańcuch i zębatki należy wymieniać raczej w kompletach, w przeciwnym przypadku nastąpi przyspieszone zużycie nowego elementu.
  • poluzowane zębatki łańcuchowe
Dociągnąć.
  • luz w przekładni głównej
Wyregulować/ wymienić zużyte elementy.
7. Hałas z zawieszenia:
  • brak lub za niski poziom oleju w amortyzatorach
Uzupełnić.
  • pęknięta lub zbyt miękka sprężyna
Wymienić.
  • skrzywiona rura przedniego zawieszenia
Wymienić.
  • zużyte ślizgacze zawieszenia
Wymienić.
  • poluzowane półki przedniego zawieszenia
Dociągnąć śruby.
  • uszkodzone, luźne łożysko główki ramy
Wyregulować/ wymienić.
8. Odgłosy z hamulców:
  • zużyte do blachy klocki hamulcowe
Wymienić.
  • brudne lub zeszkliwione okładziny klocków hamulcowych
Oczyścić / wymienić. Do czyszczenia okładzin nie wolno stosować papierów ściernych, a jedynie drobny pilnik do metalu.
  • zaolejone klocki hamulcowe
Odtłuścić. Ta awaria wymaga natychmiastowej interwencji ze względu na ryzyko osłabienia działania hamulców. Należy znaleźć źródło wycieku i uszczelnić,
  • nierówne, porysowane tarcze hamulcowe
Przetoczyć / wymienić.
  • zbyt cienkie ścianki tarcz (bębnów)
Wymienić.
  • poluzowanv zacisk (płyta kotwiczna)
Dociągnąć śruby.


XI. Kłopoty z hamulcami

1. Hamulec miękki, nieskuteczny:
  • zapowietrzony uktad
Odpowietrzyć.
  • zużyte okładziny
Wymienić.
  • zatłuszczone okładziny
Oczyścić / wymienić.
  • stary, zepsuty płyn hamulcowy
Wymienić. Płyn hamulcowy należy wymieniać co dwa lata lub 20 000 km.
  • uszkodzona pompa hamulcowa
Naprawić/ wymienić.
  • uszkodzony cylinderek hamulcowy
Naprawić/ wymienić.
  • za duży luz linki
Wyregulować.
  • stary, rozciągliwy pancerz linki
Wymienić linkę.
  • dźwignia hamulca przy bębnie założona pod złym kątem.
Przy wciśniętym hamulcu kąt pomiędzy dźwignią a linką (cięgłem) powinien wynosić 90 stopni co zapewnia najlepsze ramię działania siły. Powiększanie się: kąta drastycznie zmniejsza skuteczność hamulca.
  • złe gatunkowo okładziny
Wymienić.
  • luzy na osiach obrotu elementów układu hamulcowego
Naprawić / wymienić
  • zabrudzone, zatarte elementy układu hamulcowego
Wymyć, nasmarować.
2. Hamulec pulsuje:
  • odkształcona tarcza lub bęben
Wymienić. Zgięta tarcza daje efekt zbliżony jak przy zapowietrzeniu układu, jednak nie daje się napompować przy obracającym się kole.
  • skrzywiona oś koła
Wymienić.
  • poluzowane śruby mocujące zacisk
Dociągnąć śruby.
  • uszkodzone łożyska koła.
Wymienić.
3. Hamulec „trzyma”:
zatarty tłok w pompie hamulcowej Wymienić uszkodzone elementy.
  • zatarta lub zbyt mocno skręcona dźwignia hamulca .
Poluzować, oczyścić, nasmarować.
  • zatarty tłok w cylinderku hamulcowym
Oczyścić, uruchomić, nasmarować.
  • okładzina odklejona od klocka (szczęki)
Wymienić.
  • nieprawidłowo założone klocki (szczęki)
Zamontować poprawnie.
  • zatarta oś rozpieracza
Oczyścić, nasmarować.
  • zatarta linka
Oczyścić, nasmarować.
  • za mały luz linki
Wyregulować.
  • zabrudzone, zardzewiałe sworznie mocujące klocki
Oczyścić. nasmarować.

Partnerzy

facebook youtube